Indul a munka!
2018.02.10
Kölyökatlétika szakkör
A 2013/2014-es tanévtől a megújult testnevelés
kerettanterv nélkülözhetetlen eleme a Magyar Atlétikai Szövetség által
gondozott Kölyökatlétika.
Eredendően a Nemzetközi Atlétikai Szövetség (IAAF)
találmánya volt. 2001-ben ugyanis a szervezet - látva a gyerekek
atlétikaoktatásának hibáit - Kids' Athletics néven kidolgozott egy olyan
versenyformát, amely kimondottan 6-12 éves gyerekek számára készült.
Magyarországon 2009-ben ismertük fel ennek jelentőségét. Meghívtuk a módszer
egyik külföldi specialistáját, akinek kurzusát elvégezve újragondoltuk, és alsó
tagozatos általános iskolások (tehát 6-10 éves gyerekek) számára
"újrafűszereztük" a programot. Láttuk ugyanis e kezdeményezés fontosságát, de
szűknek ítéltük tartalmát. Ezért a képzés során elsajátított ismereteinket
sajátos, "magyaros" oktatás módszertani és gyakorlati tartalommal dúsítottuk -
összességében egy közoktatási programmá alakítottuk. Ezt 2010 elejétől
igyekeztünk szélesebb körben is terjeszteni, mivel meg voltunk győződve a
tanulókra és a tanárokra gyakorolt pozitív hatásáról. 2012 márciusában az
akkori kormányzat felismerte a program jelentőségét, és mintegy megrendelője
lett. Ekkor kezdődött meg a program akkreditáltatása és a kapcsolódó
pedagógus-továbbképzések rendszerének kidolgozása is.
A 2012/2013-as tanévben már választható volt a
Kölyökatlétika anyaga az iskolai testnevelésórákon. Fontos tényező volt az is,
hogy erre az időszakra esett a Nemzeti alaptanterv és a kerettanterv reformja,
s ebbe a Kölyökatlétika is bekerült. Ezért a 2013/2014-es tanévben a
Kölyökatlétika már kötelező tananyaggá vált az első osztályosok számára. Hosszú
folyamat végén, de igen jó időzítéssel sikerült a program magyarországi
meghonosítása.
A Kölyökatlétika Program tartalmában és
oktatásmódszertanában egyaránt különbözik az eddigi atlétikaoktatástól vagy
általában a sportmozgások oktatásától.
Tartalmát, mozgásanyagát tekintve azért, mert a
Kölyökatlétika Programban a tanulók koordinációs, mozgástanulási képességének
fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt, az atlétikától függetlenül - de az
atlétikus mozgásformák segítségével. Célunk, hogy "ügyesítsük" a gyerekeket, s
hogy fejlesszük idegrendszerük ideg- és izomrendszeri (neuromuszkuláris)
képességeit.A módszertan tekintetében az élményközpontú oktatást
vezettük be. Sok testnevelésórán a mai napig fellelhetők poroszos elemek,
amivel szemben mi más szemléletet szeretnénk sugallni. Változik a világ,
változnak a gyerekek, változnia kell tehát az oktatásnak is. Annak érdekében,
hogy motiválttá tegyük a tanulókat a minél szélesebb körű mozgásgyakorlásban,
tudomásul kell vennünk az ő megváltozott igényeiket is. Szükséges alkalmazkodni
a mai gyerekek "vibrálásához" és folyamatosan változó érdeklődéséhez is. Az
indirekt módszertan - amit a Kölyökatlétikában elrejtettünk - lehet az egyik
megoldás.
