Tájékoztató
Célok és megvalósítás
Az
angol nyelv oktatásának alapvető célja, összhangban a Közös európai
referenciakerettel (KER), a tanulók angol nyelvi kommunikatív
kompetenciájának megalapozása és fejlesztése. A kommunikatív nyelvi
kompetencia szorosan összefonódik az általános kompetenciákkal, vagyis a
világról szerzett ismeretekkel, a gyakorlati készségekkel és
jártasságokkal, valamint a motivációval, amelyek mindenfajta
tevékenységhez, így a nyelvi tevékenységekhez is szükségesek.
A korszerű angolnyelv-oktatás kritériumainak megfelelően a projekt a
nyelvhasználó valós szükségleteire épül, ezért tevékenységközpontú.
Olyan helyzetekre készíti fel a tanulókat, amelyek már most vagy a
későbbiek során várhatóan fontos szerepet játszanak életükben. A
nyelvtanulási folyamat középpontjában a cselekvő tanulók állnak, akik az
idegen nyelv segítségével kommunikatív feladatokat oldanak meg. A
feladatok megoldása során receptív, produktív, illetve interaktív nyelvi
tevékenységeket végeznek. Mivel a valóságban a legtöbb megoldandó
feladat több készség együttes alkalmazását teszi szükségessé, ezeket
integráltan tanítjuk.
A sikeres kommunikáció érdekében segít abban, hogy a tanulók az
általános iskolai nyelvoktatás végére megismerjék és használni tudják
mindazokat az angol nyelvi eszközöket, amelyekből, és amelyekkel
helyesen megformált, értelmes mondanivaló alakítható ki. Segíti, hogy
tisztában legyenek a mondanivaló szerveződésének, szerkesztésének
elveivel, hogy koherens nyelvi egységgé formálhassák közlendőjüket.
Megismerik azokat az eszközöket és forgatókönyveket, amelyekkel
sikeresen megoldhatók a különféle kommunikációs helyzetek. Felismerik,
hogy minden nyelvi érintkezést szabályok szőnek át, amelyek a nemek,
korosztályok, társadalmi csoportok között különböző alkalmakkor
szabályozzák az érintkezést. Ide tartoznak a nyelvi udvariassági
szabályok, rituálék és a helyzetnek megfelelő hangnem használatának
szabályai is.
Autentikus szövegek és feladatok
A project teljes mértékben figyel arra, hogy a hallott vagy olvasott
szöveg autentikus, a feladatvégzés szempontjából hiteles legyen. Az
internet segítségével a tanulók maguk is viszonylag könnyen egészíthetik
ki a tananyagot a tanult anyaghoz kapcsolódó oldalakkal, kerülhetnek
autentikus célnyelvi környezetbe, részeseivé válhatnak az adott
kultúrának, kapcsolatot teremthetnek a célnyelven beszélőkkel, ami
komoly motivációs forrás lehet, és elősegítheti az autonóm tanulóvá
válást. A tanulási folyamat szervezésében nagy jelentősége van a
kooperatív feladatoknak és a projektmunkának, ezek szintén erősíthetik a
motivációt.
Pozitív attitűd
Az angol nyelvű kommunikáció során meghatározó jelentőségű a nyelvekkel,
a nyelvtanulással és az idegen nyelveket beszélő emberekkel és a más
kultúrákkal kapcsolatos pozitív attitűd, ami magában foglalja a
kulturális sokféleség tiszteletben tartását és a nyelvek, kultúrák
közötti kommunikáció iránti nyitottságot. Ezt a pozitív hozzáállást
motiváló témái, érdekes gyakorlatai, önálló projectmunkái óráról órára
erősítik, és a tananyag révén automatikusan kialakul az a tanulói igény,
hogy a célnyelvi országokkal és kultúrájukkal még alaposabban
megismerkedjenek.
Tantárgyközi integráció
A nyelvtanulás tartalmára vonatkozóan a NAT hangsúlyozza a tantárgyközi integráció jelentőségét. A Project sorozat rendszeresen épít a tananyagba olyan szókincsfejlesztést, melynek segítségével a tanulók angol nyelven más tantárgyak keretében szerzett ismereteket és személyes tapasztalatokat is ki tudnak fejezni.
